ترجمة عبارات وجمل دينية

تقليص
X
 
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة
  • إسلام بدي
    في انتظار الموافقة
    • Jun 2017
    • 424

    #61



    فك السحر عن الزوج ليلة عرسه
    Undoing the effects of magic on the groom on his wedding night

    السؤال : يحدث عندنا في مصر أن كل إنسان حينما يتزوج
    Here in Egypt they say that when a man gets married,

    في أول ليلة زواجه
    on the first night of his marriage

    لا يقوم بواجبه نحو زوجته

    he cannot consummate the marriage

    بحجة أن هناك سحراً ويسمونه : رباط أو مربوط أو ربط يعني :
    because there is some kind of magic, which they call ribaat or marboot or rabt, i.e.,1

    أنه مربوط عن زوجته
    he is restrained or tied up (marboot) and cannot have intercourse with his wife,

    ولابد من شيء ليفكه
    and so he need something to undo this magic

    هل هذا صحيح ؟
    Is this correct?1


    ليس ذلك بلازم ولكنه قد يقع ،
    This is not necessarily the case, but it could happen

    فقد يبتلى بعض الناس
    Some people are tested

    بأن يسحره غيره
    by means of someone else putting a magic spell on them


    بما يمنعه عن زوجته
    which prevents them from having intercourse with their wives

    ولكنه إذا استعمل التعوذات الشرعية
    But if a person uses the prayers for refuge prescribed in Islam,

    كفاه الله شر السحرة وغيرهم

    Allaah will be sufficient for him against the evil of the magicians and others,

    ، وأزال الله ذلك عنه متى وجد
    and Allaah will take that (magic) away if it is present

    . وعليه أن يقرأ على نفسه آية الكرسي ، والفاتحة وآيات السحر وقل هو الله أحد والمعوذتين ،
    So he has to read Aayat al-Kursi over himself,


    ويزول بإذن الله ،
    and it will go away by Allaah’s Leave

    وقد جُرب هذا كثيراً ،
    This has been tried a great deal

    قارئ طيب من أهل الخير والصلاح
    A good reader from among the good and righteous people

    الذين يرجى فيهم الخير

    from
    whom one hopes for good

    ، يقرأ هذا في ماء
    The reader may recite into water

    فيشرب منه ويغتسل منه
    which the man may then drink from or wash with,

    فيذهب عنه الأذى ،
    and the harm will go away from him,

    أو يقرأ عليه
    or the reader may recite over him


    وينفث عليه بذلك
    and blow onto him,

    فيشفيه الله من ذلك
    and Allaah will cure him of that

    ، وكل هذا من أسباب العافية
    All of these are means of keeping safe and sound

    تعليق

    • إسلام بدي
      في انتظار الموافقة
      • Jun 2017
      • 424

      #62

      خانت زوجها وسحرته وانقلب على أهله
      She betrayed her husband and put a spell on him, and he turned against his family

      لقد تزوج ابني بامرأة سوء عملت له سحراً ،
      My son married a bad woman who put a spell on him,


      فانقلب على أهله جميعاً ،
      as a result of which he turned against his whole family,


      وصار لا يرد لها أي طلب مهما كان
      and he would not refuse any demand she made,
      no matter what it was

      . وقد قبضت هيئة الأمر بالمعروف عليها هي وعشيقها

      The Society for Enjoining the Good caught her with her lover,

      وثبتت تلك الجريمة عليها

      and it was proven that she had committed this crime

      ، ومع ذلك فابني رفض طلاقها ودائماً يدافع عنها .
      Yet despite that my son refused to divorce her and he always defends her

      ودخلنا بيتها فوجدنا أشياء غريبة

      We entered her house and found some weird things

      فقد وجدنا حذاء موضوعاً على كتاب الله
      We found a shoe placed on top of the Book of Allaah

      فوق الدولاب ( والعياذ بالله )
      on top of the wardrobe (we seek refuge with Allaah), 1

      وعندها خادمات من بلاد يعرفون بالسحر .
      She has female servants from a land where they are known for witchcraft

      مما جعلنا نقطع أنها سحرت ابني
      This made us certain that she had bewitched my son,

      ليقرأ عليه
      to recite Qur’aan over him,

      فظهرت عليه علامات السحر .
      and the signs of having been bewitched were found on him


      وهو الآن يرفض العلاج

      Now he is refusing any treatment


      لفك السحر ؟

      to undo the spell? 1

      وهو الآن يطالبنا بنصيبه من ميراث أبيه
      he is now demanding that we give him his share of his father’s estate

      وهذه المرأة قد سلبت جميع أمواله
      This woman took all his money

      وضيعتها على السحر والشعوذة ،
      and spent it on witchcraft and trickery


      لا شك أن ما أصاب ابنكم هو من البلاء لكم ،
      No doubt what has happened to your son is a trial for you,

      ونسأل الله تعالى أن يصبِّركم ،
      and we ask Allaah to grant you patience

      ويثبتكم على دينه
      and make you steadfast in adhering to His religion;

      ، كما نسأل الله له الشفاء ،
      and we ask Him to heal your son

      والظاهر أنه واقع تحت تأثير السحر
      It is obvious that he has fallen prey to the effects of witchcraft

      ، فلا ينبغي لكم مؤاخذته على تصرفاته معكم ،
      so you should not blame him for the way in which he treats you

      ولا يرضى عاقل أن يعلم عن امرأته بشيء مما فعلته
      No rational person would be content to learn of any of the things that his wife has done

      ويسكت عنها
      and remain silent about them

      ، لكن يبدو أن السحر قد أثَّر عليه تأثيراً بالغاً
      But it seems that the witchcraft has affected him greatly,

      حتى وقف معها وانقلب عليكم.
      to such an extent that he agrees with her and has turned against you



      ويمكنكم علاج ولدكم

      You can treat your son

      وعليكم ملازمة الدعاء
      And you have to constantly make du’aa’

      مع استعمال العلاج
      whilst using this remedy,

      لعل الله تعالى أن يكشف عنه البأس والضر

      that Allaah may relieve him of this distress and harm



      يتوقف دفع حق ولدكم من الميراث على حسن تصرفه بالمال
      Whether your son should be given his share of the inheritance depends on whether he will dispose of the money properly

      ، فإن كان المال سيقع في يده أو يد زوجته
      If the money will fall into his hands or his wife’s hands

      ولن يحسنا التصرف فيه :
      and they will never dispose of it properly,

      فلا يجوز لكم تمكينه من المال ،
      then it is not permissible for you to let him have the money;

      وليبقَ معكم ،
      you should keep it with you

      ولتنفقوا عليه وعلى أبنائه منه ،
      and spend on him and his children from it

      وهو أمانة في أيديكم
      This is a trust which has been given to you,

      لا ينبغي لكم التفريط فيه
      and you should not be careless about it


      قال الله تعالى : ( وَلا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ
      “And give not unto the foolish your property

      الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا
      which Allaah has made a means of support for you,

      وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ
      but feed and clothe them therewith,

      وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلا مَعْرُوفًا
      and speak to them words of kindness and justice

      وَابْتَلُوا الْيَتَامَى
      And try orphans (as regards their intelligence) 1

      حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ
      until they reach the age of marriage;

      فَإِنْ آَنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا
      if then you find sound judgement in them,

      فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ
      release their property to them,

      وَلا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا
      but consume it not wastefully and hastily


      أَنْ يَكْبَرُوا
      fearing that they should grow up,

      وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ

      and whoever (amongst guardians) is rich, he should take no wages,

      وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ
      but if he is poor, let him have for himself what is just and reasonable (according to his labour).1

      فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ
      And when you release their property to them,

      فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ
      take witness in their presence;

      وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا )
      and Allaah is All‑Sufficient in taking account”1


      قال الشيخ عبد الرحمن السعدي :


      { السفهاء } جمع " سفيه "
      Sufaha’ [translated here as “the foolish”] is the plural of safeeh,

      وهو : من لا يحسن التصرف في المال
      which refers to one who is unable to dispose of money properly,

      ، إما لعدم عقله ,
      either because he has no powers of reasoning,

      كالمجنون والمعتوه , ونحوهما ،
      such as one who is insane or feeble-minded, etc,

      وإما لعدم رشده ,
      or because he is lacking in wisdom,

      كالصغير وغير الرشيد ،
      such as a child and one who is immature

      فنهى الله الأولياء أن يؤتوا هؤلاء أموالهم ,
      Allaah has forbidden guardians to give such people their wealth,

      خشية إفسادها وإتلافها ،
      for fear that they will destroy it and waste it,

      لأن الله جعل الأموال قياماً لعباده ,
      and because Allaah has made wealth means of support for His slaves,

      في مصالح دينهم ودنياهم ،
      in their religious and worldly interests

      وهؤلاء لا يحسنون القيام عليها وحفظها
      These people will not look after it properly and guard it,

      ، فأمر الله الولي أن لا يؤتيهم إياها
      so Allaah has commanded their guardians not to give it to them,

      بل يرزقهم منها
      rather they should provide for them from it,

      , ويكسوهم , ويبذل منها ,
      clothing them and spending on them from it,

      ما يتعلق بضروراتهم وحاجاتهم الدينية والدنيوية
      and taking care of their religious and worldly needs

      , وأن يقولوا لهم قولاً معروفاً ,
      And they should speak to them words of kindness and justice,

      بأن يعِدوهم إذا طلبوها
      by promising them, when they ask for it,

      أنهم سيدفعونها لهم بعد رشدهم , ونحو ذلك ,.
      that they will give it to them after they become mature and so on

      ويلطفوا لهم في الأقوال
      They should speak to them kindly

      , جبراً لخواطرهم
      to soften their hearts

      ، وفي إضافته تعالى الأموال إلى الأولياء
      The fact that Allaah gives control of the wealth to the guardians

      إشارة إلى أنه يجب عليهم أن يعملوا في أموال السفهاء , ما يفعلونه في أموالهم
      indicates that they are obliged to take care of the wealth of the foolish just as well as they would take care of their own wealth,


      , من الحفظ , والتصرف , وعدم التعرض للأخطار
      guarding it, disposing of it properly and not exposing it to danger


      وفي الآية دليل على أن نفقة المجنون والصغير والسفيه , في مالهم
      This verse indicates that the cost of spending on the insane, the young and the foolish
      should come from their own wealth,

      , إذا كان لهم مال لقوله

      if they have wealth,

      ( وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ ) . " تفسير السعدي " .
      because Allaah says (interpretation of the meaning): “but feed and clothe them therewith” (v. 5).1


      وينبغي رفع الأمر إلى المحكمة الشرعية

      This matter should be referred to the shar’i court

      وإقامة البينة
      and proof should be established

      على أن هذا الولد لا يحسن التصرف في ماله
      that this son cannot handle his money properly,

      ، حتى تقوم المحكمة بالحجر عليه
      so that the court will prevent him from accessing it

      وتعين ولي على ماله
      and will appoint a guardian to look after his money

      تعليق

      • إسلام بدي
        في انتظار الموافقة
        • Jun 2017
        • 424

        #63
        يحب العلم فكيف يصل إليه
        He loves knowledge - how may he attain it?6




        محافظ على الواجبات
        I observe the obligatory duties,

        وأحفظ القرآن الكريم كاملا
        and I have memorized the Qur’aan completely

        ولدي مقدرة جيدة على الحفظ
        I have a very good memory

        وأريد أن أطلب العلم ،

        I want to seek knowledge,

        التحقت بحلقات ودروس علمية

        and I attend study circles and lessons


        ، لكنني أيقن تماما أن هذا لا يكفي أبدا

        but I am certain that this is not enough

        ولا أدري كيف وبم ومن أين أبدأ ،


        but I do not know how, with what or where to start.

        لي فترة وأنا أتخبط من كتاب إلى آخر

        For a long time I have been jumping from one book to another

        وكل ما أخافه هو
        My fear is that

        أن يضيع علي العمر النفيس
        my precious life will
        pass

        في أمور يمكن اختصارها

        in studying matters that were not worth spending so much time on



        طال العمر أم قصر
        whether my life is long or short

        وسأناله مهما كلف الأمر
        I will attain, no matter what it takes

        وسأدفع ثمنا لذلك شبابي
        I will pay the price of that by giving up my youth


        ليس هذا مجرد كلام في وقت غلبني فيه الحماس
        These are not just words spoken at a time of zeal;



        بل هو ما يشغل تفكيري الليل والنهار

        this is what preoccupies my thoughts night and day

        أم أن الركب قد فاتني
        or if it is too late –

        تعليق

        • إسلام بدي
          في انتظار الموافقة
          • Jun 2017
          • 424

          #64
          الذي رفع الهمة

          Who has given you these lofty ambitions,


          ، وأسبغ النعمة ،
          bestowed blessings upon you


          وهدى إلى طريق الحق بأوضح حجة .
          and guided you to the path of truth with the clearest proof




          ومُبَيِنِ الحُجَّة ،
          وبعد ...


          who explained the proof


          ومرشد الخلق إلى طريق الجنة .

          and guided mankind to the path to Paradise




          أيها الأخ الكريم .. هنيئاً لك ثم هنيئاً لك ثم هنيئاً لك .
          My dear brother, I offer you my warmest congratulations


          أي نعمة أنعم الله بها عليك ؟...
          What a great blessing Allaah has bestowed upon you


          وأي فضل آتاك إياه ؟...
          and what great favour He has given you


          فقد وفقك إلى حفظ القرآن
          He has helped you to memorize the Qur’aan,



          فلله الحمد أولاً وأخراً ...
          praise be to Allaah in the beginning and at the end


          ثم حبب إليك العلم ،
          Then He has made knowledge dear to you,

          وهذه من أعظم النعم "
          and this is one of the greatest blessings


          ومن يرد الله به خيراً يفقه في الدين " ،
          “Whomever Allaah wills good for, He causes him to understand the religion.”


          ومن " أخذ بالعلم فقد أخذ بحظ وافر

          And “whoever gains knowledge has gained great good fortune”


          ( يَرْفَعْ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ )
          “Allaah will exalt in degree those of you who believe, and those who have been granted

          تعليق

          • إسلام بدي
            في انتظار الموافقة
            • Jun 2017
            • 424

            #65
            ثم وهبك مزيد إنعام ،
            Then He blessed you even further,


            فأعطاك همة عالية
            and gave you a sublime ambition


            ونفساً وثابة ،
            and an ambitious soul,

            فنسأل الله لك الحسنى وزيادة .

            and we ask Allaah to increase you in goodness



            إن علو الهمة من معالي الأمور ,
            Having a sublime ambition is one of the greatest of things


            وشرف النفوس .
            and an honour


            فعليك بشكر الله
            So you have to be thankful to Allaah


            والقيام بما أعطاك حق القيام .
            and do the right thing with regard to that which you have been given



            وبعد أن تحفظ المختصرات وتتقنها
            After you have memorized the summarized books properly,

            مع شرحها
            with their commentaries,

            وتضبط ما فيها من الإشكالات
            and you have understood any difficult passages in them

            والفوائد المهمات ،
            and understood the important points,

            انتقل إلى بحث المبسوطات ،
            then move on to studying the detailed versions,


            مع المطالعة الدائمة ،
            always reviewing what you have learned


            وتعليق ما يمر بك من الفوائد النفيسة ،
            and noting the valuable points,


            والمسائل الدقيقة ،
            subtle issues,


            والفروع الغريبة ،
            strange minor issues,

            وحل المشكلات ، والفروق بين أحكام المتشابهات ،
            solutions to problems and differences between similar rulings,

            من جميع أنواع العلوم ،

            in all branches of knowledge

            ولا تستقل بفائدة تسمعها ،
            Do not think little of anything useful that you learn


            أو قاعدة تضبطها ،

            or any basic principle that you understand;


            بل بادر إلى تعليقها وحفظها
            instead, hasten to note and memorize it

            تعليق

            • إسلام بدي
              في انتظار الموافقة
              • Jun 2017
              • 424

              #66
              ولتكن همتك في طلب العلم عالية ؛
              Let your concern to seek knowledge be uppermost;


              فلا تكتفِ بقليل العلم
              do not be content to learn only a little


              مع إمكان كثيره ،
              when you are able to do more


              ولا تقنع من إرث الأنبياء صلوات الله عليهم بيسيره ،

              Do not be content with a little of the legacy of the Prophets

              ولا تؤخر تحصيل فائدة تمكنت منها
              , and do not delay learning anything that you can,

              ولا يشغلك الأمل والتسويف عنها
              or be distracted or put off by wishful thinking


              ؛ فإن للتأخير آفات ،
              Delay is a problem,


              ولأنك إذا حصلتها في الزمن الحاضر ؛ حصل في الزمن الثاني غيرها .
              and if you learn something now you can learn something else later


              واغتنم وقت فراغك ونشاطك ،
              Make the most of your time,
              when you are free and when you are busy

              وزمن عافيتك ، وشرخ شبابك ،

              . Make the most of your youth

              ونباهة خاطرك
              when your mind is fresh

              ، وقلة شواغلك
              and you have less distractions,

              ، قبل عوارض البطالة

              before you become distracted by false ambitions


              أو موانع الرياسة .
              and the desire for worldly possessions



              وينبغي لك أن تعتني بتحصيل الكتب المحتاج إليها ما أمكنك ؛

              You should try to obtain as many of the books you need as you can,


              لأنها آلة التحصيل ،
              because they are the tools of learning


              ولا تجعل تحصيلها وكثرتها (بدون فائدة)
              Do not make getting and keeping a lot of them (without benefiting from them) 7



              حظك من العلم ،
              the only share of knowledge that you have,


              وجمعها نصيبك من الفهم ،
              and collecting them the only share of understanding that you have


              بقدر استطاعتك .
              as much as you can


              نسأل الله لك التوفيق
              We ask Allaah to grant you strength

              تعليق

              • ahmed_allaithy
                رئيس الجمعية
                • May 2006
                • 4026

                #67
                المشاركة الأصلية بواسطة إسلام بدي
                نسأل الله لك التوفيق
                We ask Allaah to grant you strength
                Interesting
                د. أحـمـد اللَّيثـي
                رئيس الجمعية الدولية لمترجمي العربية
                تلك الدَّارُ الآخرةُ نجعلُها للذين لا يُريدون عُلُوًّا فى الأَرضِ ولا فَسادا والعاقبةُ للمتقين.

                فَعِشْ لِلْخَيْرِ، إِنَّ الْخَيْرَ أَبْقَى ... وَذِكْرُ اللهِ أَدْعَى بِانْشِغَالِـي

                تعليق

                • إسلام بدي
                  في انتظار الموافقة
                  • Jun 2017
                  • 424

                  #68
                  المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_allaithy
                  interesting


                  بارك الله فيك أستاذي العزيز أحمد

                  تعليق

                  • إسلام بدي
                    في انتظار الموافقة
                    • Jun 2017
                    • 424

                    #69
                    الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
                    Enjoining what is good and forbidding what is evil




                    الإنسان كثير النسيان
                    Man is very forgetful

                    كثير الخطأ

                    and makes a lot of mistakes


                    النفس تأمره بالسوء
                    His own self (nafs) tells him to do evil



                    والشيطان يغريه بالمعاصي
                    and the devil tempts him to commit sin


                    وإذا كانت الأجسام تمرض ,
                    When bodies get sick


                    وتصيبها العلل والآفات
                    and are afflicted with disease,


                    وذلك يستلزم وجود الطبيب ,
                    one has to find a doctor


                    الذي يصف الدواء المناسب
                    who can prescribe the appropriate medicine


                    , لتعود الأجسام إلى اعتدالها
                    so that the body may be restored to full health



                    فكذلك النفوس , والقلوب تصيبها أمراض الشهوات والشبهات
                    Similarly, souls and hearts may be afflicted with the diseases of desire and doubt,

                    فتقع فيما حرم الله

                    so people do things which Allaah has forbidden,


                    من سفك الدماء
                    such as shedding blood,


                    واستباحة الفروج

                    committing adultery,

                    وشرب الخمور .
                    drinking alcohol,


                    وظلم الناس
                    oppressing people

                    وأكل أموالهم بالباطل

                    and consuming their wealth unlawfully,

                    والصد عن سبيل الله

                    preventing people from following the way of Allaah

                    تعليق

                    • إسلام بدي
                      في انتظار الموافقة
                      • Jun 2017
                      • 424

                      #70
                      كلف الله المؤمنين

                      Allaah has enjoined the believers


                      بعلاج تلك الأمراض
                      to treat these diseases,


                      قال تعالى ( ولتكن منكم أمة

                      “Let there arise out of you a group of people

                      يدعون إلى الخير

                      inviting to all that is good (Islam), 6

                      ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر وأولئك هم المفلحون )






                      وأولئك هم المفلحون
                      And it is they who are the successful”


                      من أسمى الوظائف الإسلامية


                      is one of the most important Islamic duties,


                      بل هي أشرفها وأعلاها ,
                      indeed it is the noblest and most sublime


                      وهي وظيفة الأنبياء والرسل
                      This is the task of the Prophets and Messengers



                      قال سبحانه : ( رسلاً مبشرين
                      Messengers as bearers of good news


                      ومنذرين
                      as well as of warning in order


                      لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل )
                      that mankind should have no plea against Allaah after the (coming of) Messengers”


                      خير أمة أخرجت للناس
                      the best nation ever raised up for mankind,

                      تعليق

                      • إسلام بدي
                        في انتظار الموافقة
                        • Jun 2017
                        • 424

                        #71
                        وإذا عطلت الأمة شعيرة الأمر بالمعروف

                        If the ummah fails to do its duty of enjoining what is good

                        , والنهي عن المنكر

                        and forbidding what is evil,

                        , انتشر الظلم والفساد في الأمة
                        wrongdoing and corruption will spread throughout the ummah,


                        واستحقت لعنة الله
                        and it will deserve the curse of Allaah


                        وقد لعن الله الذين كفروا من بني إسرائيل ،
                        For Allaah cursed those among the Children of Israel
                        who disbelieved

                        لتعطيلهم هذه الشعيرة العظيمة
                        because they failed in this important duty


                        , كما قال سبحانه : ( لعن الذين كفروا من بني إسرائيل
                        “Those among the Children of Israel who disbelieved were cursed


                        على لسان داود وعيسى ابن مريم
                        by the tongue of Dawood (David) and ‘Eesa (Jesus), son of Maryam (Mary). 6


                        ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون المائدة/78 .

                        That was because they disobeyed (Allaah and the Messengers) and were ever transgressing beyond bounds


                        كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه

                        They used not to forbid one another from Al-Munkar (wrong, evildoing, sins, polytheism, disbelief)8
                        which they committed.

                        لبئس ما كانوا يفعلون )
                        Vile indeed was what they used to do

                        تعليق

                        • إسلام بدي
                          في انتظار الموافقة
                          • Jun 2017
                          • 424

                          #72
                          والجهاد يحتاج إلى تحمل المشاق
                          and Jihaad requires putting up with difficulties

                          والصبر على الأذى
                          and bearing insults and harm with patience,


                          كما قال لقمان لابنه : ( يا بني أقم الصلاة وأمر بالمعروف وانه عن المنكر واصبر على ما أصابك إن ذلك من عزم الأمور )


                          إن ذلك من عزم الأمور
                          these are some of the important commandments ordered by Allaah with no exemption”7

                          لذا يجب على من يقوم بها أن يتحلى بالأخلاق الكريمة
                          hence those who undertake this mission
                          must
                          be of good character



                          ويدعو الناس بالحكمة والموعظة الحسنة
                          they must call people with wisdom and fair preaching

                          ..ويعاملهم باللين واللطف
                          and deal with them in a kind and gentle manner,

                          لعل الله يهدي من يشاء على يديه
                          so that Allaah may guide those whom He wills at their hands

                          قال تعالى : ( ادع إلى سبيل ربك
                          “Invite (mankind, O Muhammad) to the way of your Lord (i.e. Islam) 8

                          بالحكمة والموعظة الحسنة
                          with wisdom and fair preaching,


                          وجادلهم بالتي هي أحسن
                          and argue with them in a way that is better

                          إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله
                          Truly, your Lord knows best who has gone astray from His path,

                          وهو أعلم بالمهتدين ) النحل/125
                          and He is the Best Aware of those who are guided”

                          تعليق

                          • إسلام بدي
                            في انتظار الموافقة
                            • Jun 2017
                            • 424

                            #73
                            والأمة التي تقيم شعائر الإسلام ,
                            The ummah which establishes the symbols of Islam,

                            وتأمر بالمعروف , وتنهى عن المنكر
                            enjoins what is good and forbids what is evil,

                            , تفوز بالسعادة
                            will attain happiness

                            في الدنيا والآخرة
                            in this world and in the Hereafter

                            ويتنزل عليها نصر الله وتأييده
                            Allaah will send them His support and grant them victory

                            كما قال سبحانه : ( ولينصرن الله من ينصره
                            “Verily, Allaah will help those who help His (Cause).7


                            إن الله لقوي عزيز
                            Truly, Allaah is All-Strong, All-Mighty

                            ، الذين إن مكناهم في الأرض
                            Those (Muslim rulers) who, if We give them power in the land,


                            أقاموا الصلاة
                            they enjoin to perform the five compulsory congregational prayers


                            وآتوا الزكاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنكر ولله عاقبة الأمور )


                            ولله عاقبة الأمور
                            And with Allaah rests the end of (all) matters (of creatures

                            تعليق

                            • إسلام بدي
                              في انتظار الموافقة
                              • Jun 2017
                              • 424

                              #74
                              والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
                              Enjoining what is good and forbidding what is evil



                              رسالة لا تنقطع
                              is a mission which will never end


                              إلى أن تقوم الساعة
                              until the Hour begins


                              وهي واجبة على جميع الأمة

                              It is obligatory upon all the ummah,

                              رعاة ورعية


                              rulers and subjects,


                              كل حسب حاله
                              each according to his or her circumstances


                              قال عليه الصلاة والسلام : ( من رأى منكم منكراً

                              Whoever among you sees an evil action,


                              فليغيره بيده ,
                              let him change it with his hand [by taking action];-6


                              فإن لم يستطع فبلسانه
                              and if he cannot, then with his tongue [by speaking out];7


                              , فإن لم يستطع فبقلبه
                              and if he cannot, then with his heart [by feeling that it is wrong]9


                              وذلك أضعف الإيمان )

                              – and that is the weakest of faith.”7



                              فإذا انتشر الفساد فيها
                              and if corruption becomes widespread in it


                              وساءت أحوالها
                              and its circumstances turn bad,

                              وجب على جميع المسلمين , القيام بالإصلاح
                              then all the Muslims are obliged to reform it,


                              وإزالة المنكرات
                              rid it of evil things,


                              والأمر بالمعروف , والنهي عن المنكر

                              enjoin what is good and forbid what is bad,

                              وبذل النصيحة لكل أحد

                              and offer sincere advice to all



                              ، قال عليه الصلاة والسلام : ( الدين النصيحة

                              “Religion is sincerity.”8


                              قلنا لمن

                              We said, “To whom?” 8


                              قال لله ولكتابه
                              He said, “To Allaah and His Book,


                              ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم )
                              and His Messenger, and to the leaders of the Muslims and their common folk.”6

                              وإذا أمر المسلم بشيء ,
                              If a Muslim is commanded to do something,


                              ينبغي أن يكون أسرع الناس إليه

                              he should be the quickest of people to do it,


                              وإذا نهى عن شيء ,
                              and if he is forbidden to do something,


                              ينبغي أن يكون أبعد الناس عنه ,
                              he must be the one who keeps furthest away from it


                              وقد توعد الله من خالف ذلك بقوله
                              Allaah has issued a warning to those who go against that



                              : ( يا أيها الذين آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون

                              “O you who believe! Why do you say that which you do not do?


                              كبر مقتاً عند الله أن تقولوا ما لا تفعلون )

                              Most hateful it is with Allaah that you say that which you do not do” 6


                              والإنسان مهما استقام
                              No matter how righteous a person may be,


                              فهو بحاجة إلى النصح ,
                              he still needs sincere advice,


                              والتوجيه , والتذكير

                              guidance and reminders


                              على ضوء الكتاب والسنة
                              in the light of the Qur’aan and Sunnah


                              لنفوز برضا الله وجنته .
                              so that we may attain the Pleasure of Allaah and His Paradise

                              تعليق

                              • إسلام بدي
                                في انتظار الموافقة
                                • Jun 2017
                                • 424

                                #75
                                أَيُّمَا أَوْلَى
                                Which is more important

                                مُعَالَجَةُ مَا يَكْرَهُ اللَّهُ مِنْ قَلْبِك

                                – dealing with feelings and thoughts that Allaah dislikes,


                                مِثْلُ : الْحَسَدِ وَالْحِقْدِ وَالْغِلِّ وَالْكِبْرِ
                                such as destructive envy, hatred, arrogance,


                                وَالرِّيَاءِ وَالسُّمْعَةِ وَرُؤْيَةِ الأَعْمَالِ
                                showing off, thinking highly of one's deeds,



                                وَقَسْوَةِ الْقَلْبِ ، وَغَيْرِ ذَلِكَ ،
                                hard-heartedness, etc.,


                                مِمَّا يَخْتَصُّ بِالْقَلْبِ مِنْ دَرَنِهِ وَخُبْثِهِ ؟
                                which form the evil that resides in the heart,


                                أَوْ الاشْتِغَالُ بِالأَعْمَالِ الظَّاهِرَةِ :
                                or focusing on doing outward supererogatory deeds


                                مِنْ الصَّلاةِ وَالصِّيَامِ وَأَنْوَاعِ الْقُرُبَاتِ : مَنْ النَّوَافِلِ

                                such as prayer, fasting and other acts of worship


                                وَالْمَنْذُورَاتِ
                                and fulfilling vows


                                مَعَ وُجُودِ تِلْكَ الأُمُورِ فِي قَلْبِهِ ؟

                                even though those other things are present in the heart?7


                                أَفْتُونَا مَأْجُورِينَ
                                Please advise us, may Allaah reward you with good


                                مِنْ ذَلِكَ مَا هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ
                                Some of the acts mentioned are obligatory,

                                : وَأَنَّ لِلأَوْجَبِ فَضْلا وَزِيَادَةً
                                and those which are obligatory should be given precedence,


                                ، كَمَا قَالَ تَعَالَى فِيمَا يَرْوِيه عَنْهُ رَسُولُهُ صلى الله عليه وسلم : { مَا تَقَرَّبَ إلَيَّ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْت عَلَيْهِ } ،


                                My slave does not draw near to Me with anything more loved by Me than the religious duties I have enjoined on him.”9

                                ثُمَّ قَالَ : { وَلا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ }


                                Then He says: “And My slave continues to draw near to Me with supererogatory works so that I shall love him.” 9

                                وَالأَعْمَالُ الظَّاهِرَةُ لا تَكُونُ صَالِحَةً مَقْبُولَةً
                                Outward physical acts are not valid and acceptable


                                إلا بِتَوَسُّطِ عَمَلِ الْقَلْبِ فَإِنَّ الْقَلْبَ

                                unless they are accompanied by appropriate actions of the heart,

                                مَلِكٌ وَالأَعْضَاءُ جُنُودُهُ ،

                                because the heart is like the king and the physical faculties are like his troops

                                فَإِذَا خَبُثَ الْمَلِكُ خَبُثَتْ جُنُودُهُ ;
                                If the king is evil his troops will also be evil


                                وَلِهَذَا قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم : { أَلا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ }

                                “In the body there is a piece of flesh: if it is sound the whole body will be sound and if it is corrupt then the whole body will be corrupt.” 9


                                وَكَذَلِكَ أَعْمَالُ الْقَلْبِ لا بُدَّ أَنْ تُؤَثِّرَ فِي عَمَلِ الْجَسَدِ
                                Similarly the (hidden) actions of the heart inevitably affect the (visible) physical actions

                                وَإِذَا كَانَ الْمُقَدَّمُ هُوَ الأَوْجَبُ [ سَوَاءٌ ]
                                So precedence must be given to that which is more obligatory,

                                سُمِّيَ بَاطِنًا أَوْ ظَاهِرًا

                                whether it is called inward or outward


                                فَقَدْ يَكُونُ مَا يُسَمَّى بَاطِنًا أَوَجَبَ
                                Perhaps things that are called inward may be more obligatory

                                مِثْلُ تَرْكِ الْحَسَدِ وَالْكِبْرِ
                                such as refraining from destructive envy and arrogance,

                                فَإِنَّهُ أَوَجَبَ عَلَيْهِ مِنْ نَوَافِلِ الصِّيَامِ

                                for that is more essential than observing supererogatory fasts


                                وَقَدْ يَكُونُ مِمَّا سُمِّيَ ظَاهِرًا أَفْضَلَ :
                                Or acts that are described as outward or physical may be better,

                                مِثْلُ قِيَامِ اللَّيْلِ
                                such as qiyaam al-layl (praying at night), 9


                                فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مِنْ مُجَرَّدِ تَرْكِ بَعْضِ الْخَوَاطِرِ الَّتِي تَخْطُرُ فِي الْقَلْبِ

                                which is better than simply giving up some thoughts that may cross one's mind

                                مِنْ جِنْسِ الْغِبْطَةِ

                                such as (non-destructive) jealousy,


                                وَنَحْوِهَا وَكُلُّ وَاحِدٍ مِنْ عَمَلِ الْبَاطِنِ وَالظَّاهِرِ
                                etc. Inward and outward deeds


                                يُعِينُ الآخَرَ
                                support one another,

                                وَالصَّلاةُ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ

                                and prayer keeps one from doing evil actions

                                وَتُورِثُ الْخُشُوعَ
                                and generates fear of Allaah,

                                وَنَحْوَ ذَلِكَ مِنْ الآثَارِ الْعَظِيمَةِ :

                                and has other important effects

                                هِيَ أَفْضَلُ الأَعْمَالِ وَالصَّدَقَةُ



                                It (prayer) is the best of good deeds and charity



                                انتهى كلام شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله ( مجموع الفتاوى 6/381)

                                تعليق

                                يعمل...