هل حدث زلزال في عهد الرسول صلى الله عليه وسلم ؟
Did any earthquake take place at the time of the Messenger blessings and peace of Allah be upon him?1
لم يثبت في كتب السنة والأثر بالسند المتصل الصحيح أن المدينة زلزلت في عهد النبي صلى الله عليه وسلم
There is no proof in the books of Sunnah and reports with an uninterrupted, authentic chain, to suggest that there was any earthquake
اسكني فإنه لم يأن لك بعد
Be still, for it is not yet time for that.1
ثم التفت إلى أصحابه ، فقال : إن ربكم يستعتبكم فأعتبوه
” Then he turned to face his Companions and said: “Your Lord 1
is asking you to seek forgiveness, so seek forgiveness.” 1
وهذا إسناد ضعيف ، فيه عدة علل :
This isnaad is weak and has a number of faults
لم أعتد به
I do not pay any attention to his reports
وقال ابن حبان : كان ممن يروي عن الثقات المعضلات ، وعن الأثبات المقلوبات
Ibn Hibbaan said: He is one of those who narrated from trustworthy narrators problematic reports
ووثقه آخرون
Others regarded him as trustworthy
اختلط جدا ولم يتميز حديثه فترك
he is confused a great deal and we cannot be certain about his hadeeth
so he was rejected
عن قتادة ، قوله : ( وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا )
from Qataadah, that he said: “And We sent not the signs except to warn, and to make them afraid (of destruction)” [al-Isra’17:59].1
وإن الله يخوّف الناس بما شاء من آية لعلهم يعتبرون
Allah causes people to fear Him by whatever signs He wills, so that they might learn a lesson
أو يذَّكَّرون ، أو يرجعون
or be reminded or come back (to Him). 1
ذُكر لنا أن الكوفة رجفت على عهد ابن مسعود
It was said to us that the ground shook in Kufah at the time of Ibn Mas‘ood,1
فقال : يا أيها الناس ! إن ربكم يستعتبكم فأعتبوه .
and he said: O people, your Lord is asking you to seek forgiveness, so seek forgiveness. 1
والحاصل أنه لم يثبت وقوع الزلزال في عهد النبي صلى الله عليه وسلم
To sum up, there is no proof that an earthquake took place at the time of the Prophet blessings and peace of Allah be upon him
وإنما وقع بعده في عهد عمر بن الخطاب رضي الله عنه
rather it happened after his time, at the time of ‘Umar ibn al-Khattaab (may Allah be pleased with him).1
زلزلت الأرض على عهد عمر
The earth shook at the time of ‘Umar
فخطب الناس فقال : لئن عادت لأخرجن من بين ظهرانيكم .
and he addressed the people and said: “If it happens again, I shall definitely abandon you and leave.1
ذكر ذلك ابن الجوزي
” That was mentioned by Ibn al-Jawzi
تحصين المجتمعات من الزنا Protecting societies from Adultery
يعد العلماء في طرق ثبوت الزنا
The scholars have listed the ways of establishing proof of Adultery
1- الشهادة
1- Testimony of witnesses
2- والإقرار
2- Admission by the parties concerned
3- وحمل من لا زوج لها ولا سيد
3- Pregnancy of a woman who has no husband or master
4- وإذا تم لعان الزوج ولم تدفعه الزوجة
4- If the husband engages in li’aan and the wife refuses to take part in li’aan
أربعة ممن تجوز شهادتهم
four people whose testimony is acceptable
يصفون الزنا بصريح لفظه
and they should state that they have seen the zina in clear terms
وهو أنهم رأوا ذكر الرجل في فرج المرأة
they should have seen the man’s penis in the woman’s vagina
فإن اكتفى بعضهم بالشهادة برؤيتهما متجردين من اللباس
If some of them only testify that they saw them naked
أو وصفوا هيئة وحركة معينة ، فلا يكفي ذلك لثبوت الزنا .
or they describe certain positions or movements, that is not sufficient to proof that zina took place
لا بد من هذا
There is no alternative to that
فلو قالوا رأيناه عليها متجردين ، فإن ذلك لا يقبل
If they say: “We saw him on top of her and they were naked”, that is not acceptable.1
حتى لو قالوا نشهد بأنه كان منها كما يكون الرجل من امرأته
Even if they say “We saw him doing with her what a man does with his wife,”1
فإنها لا تكفي الشهادة
that is not sufficient as testimony.1
وليس هذا التشديد في أمر الشهادة على الزنا إلا لتحقيق مقصد أراده الشارع
This strictness with regard to testimony about zina serves only to achieve the purpose aimed at by sharee’ah
وهو الستر على العباد ، وعدم إشاعة الفاحشة
which is to conceal people and not spread immorality
وتجنيب المجتمعات الاتهام في الأعراض والطعن في الأنساب
and to make societies avoid accusations against people’s honour and aspersions on their lineages
تغليظاً على المدَّعِي ، وسترا على العباد
so as to make it hard for those who are testifying to such a thing, and to conceal people
( لَوْلا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ )
“Why did they not produce four witnesses?”1
أي : هلا جاء الرامون على ما رموا به ، ( بأربعة شهداء ) أي : عدول مرضيين
why did the accusers not bring witnesses to the things they accused them of? “four witnesses” i.e., of good character
. ( فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ )
“Since they (the slanderers) have not produced witnesses! Then with Allaah they are the liars” –1
وإن كانوا في أنفسهم قد تيقنوا ذلك ، فإنهم كاذبون في حكم الله
even if they are certain about that in themselves, they are liars in Allaah’s judgement,1
لأن الله حرم عليهم التكلم بذلك من دون أربعة شهود
because Allaah has forbidden them to speak of that without four witnesses.1
ولهذا قال : ( فَأُولَئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ ) ولم يقل ( فأولئك هم الكاذبون )
Hence Allaah says: “Then with Allaah they are the liars”, and He did not say “Then they are the liars”.1
وهذا كله من تعظيم حرمة عرض المسلم
All of this points to the grave sanctity of the Muslim’s honour
بحيث لا يجوز الإقدام على رميه من دون نصاب الشهادة بالصدق
so it is not permissible to make accusations against it without establishing testimony
يتبع
تعليق